Koronavirüs etkisinin arttığı son günlerde bağışıklık sistemini güçlendirmenin önemi bir kez daha gündeme geldi. Vücudu hastalık yapan mikroorganizmalardan, tümörlerden, yabancı ve zararlı maddelerden koruyan bağışıklık sistemi, Artmera Sanat Merkezi Editör Masasında ele alındı.

Bağışıklık sistemi insan sağlığı için oldukça büyük öneme sahiptir. Vücudumuzu zararlı dış faktörlere karşı bir kalkan gibi korur. Çeşitli mikroorganizmaların neden olabileceği enfeksiyonlara karşı direnç göstermesini sağlar. Eksik ve dengesiz beslenme bağışıklık sistemimizin güçsüzleşmesine neden olur. Doğru besin seçimleriyle vücudumuzun koronavirüsten kansere kadar birçok hastalıkla savaşma gücünü artırabiliriz.

Protein, vitamin ve mineral alımının yetersizliği , alkol, sigara, uyuşturucu , ağır metaller, hormonlar, genetik yapısıyla oynanmış gıdalar,kimyasal ilaçlar serbest radikaller, beden ve çevre için gereken temizlik kurallarına uyulmaması,hava kirliliği egzersiz azlığı, hareketsizlik,şişmanlık bakteriyel ve viral enfeksiyonlar uyku saatlerinin düzensizliği güneş,ışığının azlığı,fazla yorgunluk, travmalar, yanıklar vb. Durumlar bağışıklık sisteminizin güçsüzleşmesine sebep olur.

Bağışıklığı güçlü sağlıklı bir vücuda sahip olmak için ilk adım kişilerin kendi ihtiyacı kadar enerji ve besin öğesi içeren bir beslenme alışkanlığı edinmesidir. Günlük beslenmemizde besin ve besin öğesi çeşitliliği sağlayıp her gün yeterli miktarda süt, et , tahıl, sebze-meyve, yağ ve yağlı tohum tüketmek güçlü bir bağışıklık sistemi için en önemli adımdır. Sağlıklı ve sağlam bir bedene sahip olmanın anahtarı vitamin ve mineral yönünden yeterli, antioksidan besinlerden zengin beslenmektir.

Güçlü Bir Bağışıklık Sistemi İçin ;

A Vitamini: Enfeksiyona karşı direnci artırır. Grip, nezle ve üst solunum yolu enfeksiyonlarına karşı koruyucudur. İshallerin tekrarlamasını önler. Antioksidandır. Yeşil-sarı sebze ve meyveler, havuç, kayısı, şeftali, kabak, domateste bulunur. Ayrıca A vitamini kemik ve epitel doku gelişimi, göz ve görme işlevleri, üreme sağlığı için önemli fonksiyona sahiptir.

E vitamini: İltihaplanmayı önler, antioksidandır. Avokado, yağ çeşitleri, badem, fındık, brokoli, kuru kayısı, hindistan cevizi, papaya vb. E vitamininden zengindir. Gün içerisinde ara öğünlerde tüketilecek ceviz, fındık, badem gibi yağlı tohumlar bağışıklık sistemine olumlu etki sağlar.

C vitamini: Vücudun patojen mikroorganizmalarla mücadele yeteneğini artırır. Antioksidandır ve diğer antioksidan maddelerin etkisini de artırır. Turunçgiller, karnabahar, brokoli, lahana, domates, biber, siyah üzüm, çilek, yeşil yapraklılar gibi besinlerde bulunur. İhtiyaçtan fazla alınan C vitamini idrarla atılır. Yeterli seviyede alınması bağışıklığı güçlendirir..

Çinko: Bağışıklık sisteminin güçlenmesinde ve yara iyileşmesinde oldukça önemlidir. Antioksidandır. Çinko yetersizliği olan bireyler kolay hastalanır, geç iyileşir. Kırmızı et, balık, tavuk, yumurta sarısı, arpa, tam tahıllar, süt ve süt ürünleri, ceviz, badem, kuru fasulye şeklindedir.

Yumurta: İyi bir protein kaynağı , A vitamini ve betakarotenlerden zengin ve içinde yeterli miktarlarda çinko olan yumurta bağışıklık sistemini güçlendirir.

Yoğurt: İyi bakterileri vücuda alır. Bağışıklık sistemimizin yaklaşık yüzde 70-80’ini bağırsak florası oluşturur. Bu dengeyi sağlayan "iyi bakteriler" probiyotiklerle vücuda alınır. Probiyotiklerin en önemlileri yoğurt ve kefirdir. Sabahları yiyeceğimiz 1 kase yoğurt bağışıklık sistemimizi güçlendirmemize yardımcı olur. Ayrıca D vitamini açısından da bize destek olur.

Yağlı balıklar: Omega 3 yağ asitlerinin kaynağı balıklar vücutta iltihapları önler ve mikroplarla savaşarak bağışıklığı güçlendirir.

Sarımsak: sarımsak ve soğanda bulunan allilik sülfitler bağışıklık sistemini destekler ve serbest radikallerin atılımını arttırır. Kanseri önleyici etkisi var. Doğal antibakteriyel, antiviral ve antifungaldir (mantar önleyici). Kolesterol ve kan basıncını düşürme etkisi de mevcuttur. Sarımsak tabletlerinin kan sulandırıcı etkilerini göz ardı etmemek gerekir.

Soğan: Vücudu hastalık yapıcı organizmalardan korur. Antiinflamatuardır. Brokoli: Karaciğer için faydalı Kalsiyum, A, C ve E vitamininden zengin olup karaciğer için faydalıdır. Antioksidan etkisi vardır.

11 Mart 2020 günü Dünya Sağlık Örgütü tarafından pandemi olarak ilan edilip küresel salgın sınıfında değerlendirilen koronavirüse karşı hem fiziksel hem de ruhsal tüm önlemleri alarak bu savaşı kazanabiliriz. Bağışıklık sistemi de bu savaşta en büyük kozumuz, bağışıklık sisteminin güçlü olması bizi sağlıklı bir geleceğe taşıyacaktır. Yeteri kadar uyuyup sağlıklı beslenek tüm hastalıkları kendimizden ve sevdiklerimizden uzak tutabiliriz.

Artmera